mandag 11. august 2008

Syprosjekter

Mine syprosjekter går i rykk og napp, og etter at jeg har fått barn har det blitt ganske mer sporadisk og sjelden enn da jeg hadde eget syrom for 5 år siden... For en god stund siden fant jeg under surfing på nettet et bilde av noen kjekke bleievesker, og laget min egen variant. Jeg har brukt Tilda-stoffer og fôret med filt i matchende farger, og pyntet med litt bånd og perler, også det Tilda. Synes de er fine som barselgaver, syr da gjerne på barnets initial med perler, og fyller den med et par bleier av minste størrelse, en tynn pakke våtservietter og et engangsstelleunderlag, sånne som Libero nå selger i pakke.

Den til høyre på bildet er den første jeg sydde. Den har sitt faste plass i hanskerommet på bilen, og har kommet til nytte flere ganger nå som vi ikke bruker stelleveske lenger, og det er fort gjort å reise fra bleier når man er ute på svippturer. Den til venstre bruker Tiril i lek, og den i midten er en barselgave til en liten Jenny :)

Neste syprosjekt blir å bruke de samme stoffene til å sy en vimpelrekke til Theas rom. Får jeg gjort det i løpet av høsten skal jeg være fornøyd ;)

3 kommentarer:

janne - kathrine sa...

Du verden for en praktisk og søt oppbevaringspose :-) Kan jo brukes til mangt den der. Det var et fint gavetips.
Lykke til med vimpelrekken da - har sett slike før og de er virkelig dekorative :-)

Ha en fortsatt fin dag!

A-H sa...

Kjempeflotte poser du har laget, kan jeg være så "frekk" å spørre om en aldri så liten "oppskrift". Hadde nok min svangre søster blitt kjempeglad for!

Huset på kollen sa...

Har ingen veldig nøyaktig og fin fremgangsmåte å gi deg (det ble litt til mens jeg holdt på), men utgangspunktet er ferdigklipte filtbiter fra Panduro. Størrelsen fant jeg ved å sjekke med en bleie om den fikk plass, og det viste seg at de ferdige bitene passet veldig bra.

Jeg sydde stoffet på filtbitene, jeg har forskjellig stoff på front og bakside. Fronten klippet jeg litt av, og på bakstykket sydde jeg inn sidene til klaffen. Så var det å sy front og bakside sammen, og sy på borrelås til klaffen. Evt pynt er det enklest å sette på for front og bakside sys sammen da :)

Var vel ikke verdens beste forklaring, men så er det heller ikke verdens vanskeligste ting å sy - hilsen en amatør :)