søndag 27. september 2009

Banana walnut bread og en stuevegg til besvær

Har du overmodne og ikke så fristende bananer i huset, anbefaler jeg å mekke et deilig bananbrød ut av dem.
Jeg har en amerikansk oppskrift jeg har brukt i noen år nå: Mos 3 bananer, tilsett 2 ss melk og to egg. Bland 5 dl mel, 1 ts salt, 1 ts bakepulver og 1,5 dl sukker, og ha dette i bananmosen. Hakk 1 dl valnøtter som så vendes inn i kakerøren. Det hele stekes i brødform i ca 1 time ved 175 grader, og blir deilig kaffemat. I dag hadde vi kakao til, heller ikke dumt :)
Ellers er en ny Ikea-tur under planlegging. Tv-veggen i stua er etter tre år enda ikke ferdig, og jeg har siden i fjor sommer tenkt hardt på hva som vil være beste løsning. Det som er helt klart er at tv'en skal opp på veggen, stålampa (en overlevning fra rekkehuset som aldri brukes men som vi ikke ser lenger) skal bort, det samme med lekekasser og tv-benken. Den er altfor dyp, og jeg ønsker noe smalere som skal gå langs hele den 3 meter lange veggen og skape en forlengende linje i rommet.
Hummer og kanari...
Dette klippet fra svenske Family Living har jeg ruget på siden påsken i fjor. Jeg har forkastet tanken på Expedit flere ganger, men alternativene er få og innsatsene i form av dører og skuffer gjør det interessant allikevel. Tenker nå på 2 stk ved siden av hverandre, det blir knappe 3 meter og kun 39 cm dypt. Åpne løsninger samler støv og rot, så det må bli skapdører på alle underhyllene og en del skuffer øverst. Tv'en over høyre del og en fin bordlampe på venstre del med bildevegg over. Litt dumt at det ikke er bredt nok til sånne parabol- og dvd-bokser inni hyllene, men i helga har vi redusert fra 3 til 2 bokser og det får vi (dvs jeg, som gidder å bry meg om sånt) klare å leve med at skal stå oppå som på bildet under.
Får se hva jeg mener etter å ha tenkt på dette igjen noen dager, men føler løsningen er nær nå (halleluja! ;) )
Det har blåst så det holder i dag, og mye leking har foregått inne. Da kan det fort se slik ut!

Kveldsmaten ble allikevel ute i vinden. Engangsgrill og pølser i skogen - en ålreit avslutning på helga og nå er det å gjøre seg klar til noen dagers innsats før vi bevilger oss et par høstferiedager :)

1 kommentar:

Anka sa...

Engangsgrill og pølser hørtes kjempe kos ut. Liker sånn du har tenkt å få det i suta, virker veldig riktig. Ønsker deg en fin uke.